Tuesday, April 26, 2011

Yasmeen : Viral Fever & ILI @ 8mth Age

12 Apr 2010~15 Apr 2010 - Yasmeen Warded due to Viral Fever & ILI.

Habis satu badan penuh dgn rashes merah-merah & pecah darah. At first
aku saspek dia demam denggi kah?? sbb semalam dia mmg demam. 
Malam 11/4/10 aku bawak dia ke klinik di KK. 
Doktor pun advice terus ke hospital jika dia masih demam. 

Kebetulan 12/4/2010, suppose yasmeen kene jumpa Peads, dgn keadaan yasmeen ber-rashes tu aku bawak dia jgk ke Peads clinic, temujanji mesti dikotai. Dr. check progress yasmeen, mengikut umur dia pada masa tu..
Setelah selesai, aku inform doktor pasal rashes yasmeen, bila doc tanya ,
adakah dia consume susu spt biasa or reduce dari biasa. Aku ckp la mmg dia
kurang minum susu pun, pergh! apalagi seronok la Doc ajak masuk & 'tidur' 
dalam wad utk barang sehari dua, sehingga yasmeen boleh minum spt 
biasa. WAAAA... menyesal dowh! Sebbaik la 1st appointment ni Abah
temankan kita, kalau tak...ummi mati kutu... 

Dalam wad , doktor suspect HFMD.. terus Doktor call
Jabatan Kesihatan ..So, pengawai diorg akan call aku utk pastikan , apakah nama taska .. kalau ada, taska tu mungkin akan dilawati oleh JKKM utk tindakan selanjutnya.

Sekali lagi darah yasmeen diambil utk screening, sample darah January
lepas dah rosak. Kene la cucuk lagi, kali ni... aku yang kene pegang dia
meronta-ronta puteri ku... ummi mampu menahan sebak.. Doktor pun risau, kot-kot kang ada yang kene tepis ...

Darah Yasmeen mudah sangat Clog (beku) .. 1 tube pun susah nak penuh. Ada 6 tube yang nak kene tadah.

Merah-merah muka yasmeen menangis.. kalau tengok mata dia masa menangis..Ya Allah.. tak sampai hati rasanya... rasa nak bawak dia lari je dari situ.

Tapi memikirkan yasmeen perlu dirawat & darah tu lah bahan utk dikaji.
Aku terpaksa meredho kan..
Tu belum lagi IV line yang bengkok, bila Doktor tgk yasmeen dah lembik asyik
melalak...doktor pun kasi dia rest dulu, malam nanti baru pasang IV Line yg baru.
WAAAAA... AKU SERIKKK nak tengok yasmeen ditusuk lagi dgn line-line tu... :'((

Tidur malam di wad sangat la mencabar, kerusi aku tak sempurna conditionnya,
so, memandangkan aku ni kecik sizenya.. maka aku tidur sekatil dgn yasmeen..
tapi aku make sure besi penghadang dipasang.

Dalam pukul 12.30mlm, tetiba aku disentuh di bahu.. Haih, terkejut... doktor hensem kejut aku sbb nak pasang IV line baru utk yasmeen. Segan sekejap aku dibuatnya.. wakakakak!

Doktor tu siap tanya " Tak sakit ke tidur macam tu?"
Aku jawaaaabbb " takde la, selesa sangat.." warkahkahkah

Alahai lemah aku tgk Doktor tu cari urat yasmeen 3 kali fail. last-last Senior nurse yg pasangkan, tak smpai 15min, siapp... yasmeen pun dah tidur, keletihan agaknya.. dgn kaki berbalut , keciann anak ummi ..

Hari terakhir sebelum yasmeen dibenarkan keluar, Therapist from Physio datang buat visit. Yasmeen dinilai dari segi pergerakan motor kasarnya.. Kaki , tgn, kepala ,cara duduk..habis semua diusik & diperiksa.

Setelah semua selesai, Buku rekod kesihatan yasmeen telah pun diupdated. Barulah kami dibenarkan pulang, but before that, aku kene serahkan 5 appointment letter pada :-
1) occupational therapy unit
2) physio therapy unit
3) ENT clinic
4) Eye Clinic
5) PEADs clinic

Memang lenguh la mencari bilik-bilik ni.. ummi seorg diri, dari satu bagunan lama ke bangunan baru.. takpe la demi yasmeen biar tingkat 6 pun ummi sanggup sayang!

Bila tengok date-date temujanji ni..buat ummi tertanya-tanya.., risau & stressed.
"bolehkah aku memastikan semua date itu ditepati?" , "bagaimana penerimaan boss & rakan2 seoffice ku ... "nampaknya abah tak boleh nak teman yasmeen utk terapi & appointment ni semua, abah tak boleh cuti.." ummi kene & harus berani, ummi kene layan mencari parking lot yg
sememangnya akan sesak tak kira masa tu... Ya Allah berikan aku kekuatan & keberanian demi memastikan yasmeen sembuh & normal spt kanak-kanak lain.

Syukur Alhamdulillah.. di-office, semua nya memberikan aku moral support
yang tidak berbelah bagi... aku bertuah mempunyai boss & kawan-kawan yang memahami kepayahanyang sedang aku & famili lalui.
JASAMU DIKENANG! Hanya Allah jua yang mampu membalas jasa-jasa, doa-doa,perhatian korang pada aku & yasmeen.. Amin~

No comments:

Post a Comment