Monday, April 18, 2011

Suatu Masa Dahulu

Dah hampir 11thn usia perkahwinan kami, dan diceriakan lagi dgn 3 org cahaya mata, yg sulung dah pun Darjah 4, Yang No.2 dah darjah 2, yang kecik dah darjah kebesaran...opss... bukan la... yang kecik dah nak masuk 2 tahun..

Si Abang kami namakan Muhammad Aidil Putra, (opah a.k.a my mom yg bg nama tu) sbb aku pun takde idea dah...bnyk sgt pilihan nama..
Si Kakak ku pilih nama FARAH ADIBAH,Farah = Kegembiraan , Adibah = berpengetahuan, beradab. 
Manakala yang kecik tu NOOR YASMEEN , Noor = cahaya , Yasmeen = Bunga Melur, ni pun aku dah kekontangan idea, dengan harapan baby aku ni putih melepak mcm bunga telur.. ehhhh bunga melur. ;) ..semuanya lahir secara normal.

Kalau nak dikenang masa mula-mula kawin mmg sedih siot, tapi alhamdulillah.. sedikit demi sedikit kehidupan kami beransur-ansur baik.
Mana tak nya.. time becinta, En.Shahar kerja kuli aje, aku lagi la...kerani cabuk.. sebbaik la ada keje yer tak? Kami bertunang sesimple-simple nya.. tunang setahun je, takleh lama-lama , nnt mcm-mcm dugaannya, dlm setahun tu pun, macam-macam ha'e ...gaduh la, merajuk la... tapi bergaduh tu boleh dikatakan tiap-tiap kali berjumpa...agaknya nak mencari keserasian kot.
Nak dijadikan stori , jodoh kami panjang, sampai jgk hajat en.shahar nak genggam tangan tok kadi. :) maka bersaksikan tarikh 22-10-2000 kami pun diijabkabulkan dgn sekali lafaz...giler teror en.shahar kan? hehehe

Flashback pada brg hantaran plak... hahaha.. erm, malu plak nak stori, sbb semua brg-brg tu mmg murah lah.. kain telekung pun beli kat pasar malam jer, tak sampai pun RM30.90.. tapi still aku pakai sampai saat ini, buat tukar2..
handbag & kasut...jgn cakap la, dimana ada SALE ..ingat lagi warehouse sale AlfioRaldo.. mmg murah la, nak jimat punye pasal.. pastu utk kain pasang plak, aku beli dgn kakak2 opis.. hehe... punye la nak jimat.
Hantaran En.Shahar 7dulang je, dibalas pulakk dgn 9 dulang from aku.


Masa berkawan dgn en.shahar dia ada kereta, tapi ntah macam mana punye MOU, kereta tu belum pun bertukar nama, owner lama nak semula kereta, so... en.shahar patah kaki, mau tak mau, terpaksa la tebalkan muka pinjam motor Panther dari adik dia... En.Shahar ni anak yatim piatu.. harta dah la takde , harapkan rupa jelah, tp dia ada raaaamaiiii adik beradik dari 3 org mak... (dia anak sulung dari mak no.2). So, dalam setahun bertunang & awal perkahwinan motor adik dia lah paling bnyk berjasa pada weols. 
Ingat lagi kisah raya pertama kami, adik ipar kami Shani sorang je yg ada kereta, dia pun dah kawen, ada anak satu masa tu... Rutin keluarga besar pak Yunus ni dorang mesti sambut 1syawal kat Pokok Mangga Melaka, nak tak nak semua wajib kene pergi ziarah sedara-mara kat sana, tapi yg menguatkan mereka mesti ke sana , sbb kat sana lah arwah bonda tercinta mereka diabadikan. 1 kereta boleh muat 7org dewasa...percaya tak??? percaya lah... en.shahar & adik dia sufian naik motor follow kami dari blkg, dah la masa tu raya dalam hujan. Di sebabkan aku menantu paling comel & cute, aku duduk atas riba adik ipar fomfuan aku yg 2kali ganda besarnya dari diri ini...ahahah


Masa nak balik ke S.A, hujan masih tak berhenti, kalau tunggu hujan berhenti , aku pun tak tau la pukul berapa boleh sampai S.A, esok nak kerja. Maklumlah aku takde cuti sangat, banyak dah digunakan masa kenduri kawen dulu.


So, aku & hubby bertekad, "jom la redah je hujan ni" kata aku.


Dalam perjalan yang sepatutnya 2jam setengah , menjadi lebih dari itu... tapi yang pasti kami mmg bnyk kali berhenti tepi highway.., sbb en.shahar dah kaku kaki tgn, mau nye tak... sejukkk giler... siap rasa dah naik kematu bontot nih... Akhirnya kami sampai ke rumah dgn selamat, mujur la kami tak demam.


Nak dijadikan cerita , setelah 6bln kosong, akhirnya aku disah kan pregnant anak pertama, gembire seh!! Biasalah bila pregnant ni, kalau boleh kite nak ditatang spt minyak yg penuh.. tapi en.shahar bukan la org yg mcm tu..
Every month check up , aku pergi sendiri itupun dgn van kompeni, sebbaik la kompeni ni baik hati.. kalau harapkan aku sendiri, tak tau la mcm mana, dah la takde transport sndiri, nak drive pun tak reti... lesen L ada, tapi tak habih belajar. Tapi aku ajar diriku agar jgn mudah terasa hati, sbb aku tahu sejauh mana keupayaan en.shahar.. bukan dia tak mahu berikan yg terbaik utk aku & baby.. tp tuntutan kerja yg tak mengizinkan dia berbuat demikian, okay... aku layankan aje.. tapi sekeras-keras aku, aku lemah jua.. mudah terasa hati jika en.shahar lambat balik..mula lah pikir yg bukan2.


Bila usia kandungan dah 4bln, rezeki kami bertambah, en.shahar kini sudah mampu membeli sebuah kereta, walaupun kerete sekenhen, aku tetap bersyukur, ada jugak kenderaan kalau nak dicomparekan dgn Aci yang jalan  kaki yg terpaksa berpanas & berhujan..kesian aku nengokkan nya.

Kereta tu En.Shahar beli dekat kedai usedcar depan rumah sewa kami.
Rumah sewa aku ni hujung tanjung, dah la kami ni rumah paling tepi...dekat sangatttt dgn kebun getah... pernah satu malam, aku terganggu dek suara Cik Pon mengilai sambil dikejar oleh 2,3 ekor anjing yg menyalak...mcm nmpk setan. OWh... 1st time aku dgr Cik Pon Mengilaiii... sereemmm dowh!
En. Shahar plak boleh berdengkur mcm takde pape... eyhhh... geram, sbb aku takde saksi utk diabadikan dlm sejarah idup ni. Tapi seyes... aku still boleh terdengar-dengar Cik Pon ketawa..... waaaa... 


Genap 20.12.2001 aku selamat melahirkan baby boy...Raye ke-5 tu.... Jadi lah aidil org Kuala Kangsor... aidil lahir 3 minggu awal..dgn berat 2.5kg.


Selepas bersalin aku duduk dgn mak... tak lagi menyewa kat rumah yg sereemmm tu.. setahun jgk la duduk dgn mak & abah, kemudian kami berfikir , kami perlu kan rumah utk mengasuh & membesarkan anak.. lalu kami sewa dekat2 dgn umah abah & mak... selang beberapa blok je... so, time pergi kerja bole la tumpang dgn mak...ehehe..bijak tak??? Kalau nak diikutkan, aku mmg dah ada beli rumah aprtment kat puchong, tp sbb masa tu Talam Corp ada masalah..rumah kami lambat siap... hurm... hampeh kan?


Then, rumah parents aku kat Puncak Alam dah siap..so, org tua tu ofkos la nak duduk umah barukan, lagi pun dah berhabis duit diorg renovate umah tu. mak sajes kami duduk sekali dgn mereka.. aku pun ok la, sbb aku pun kene saving duit jgk... duduk dgn mak boleh la jimatkan duit sewa ... lagipun mak dgn abah je berdua kat rumah tu, along tak habis lg belajar , adik plak kat Putrajaya.
Nak jadikan penyebab, aidil tu pun pamper giler dgn atok & opah dia. Duduk kat P.A , kami terpaksa tukar kete yg small cc nya.. maklum la nak ulang alik dari PA ke SA, minyak nye saje dah bole bikin brankrup tau...


Sekian tahunnya , May 2004, kami suami isteri sepakat, takan selamanya nak duduk dgn parents aku, so.. kami pun memutuskan utk cari rumah lain, agaknya Allah nak bagi jalan, Kak Rok (boss lama ku) bagi flyers sebuah rumah baru nak bina di Sec.30.. kami masa tu takde la konfiden loan lepas pun, tapi kami try je pergi ke developer office tu... setelah pengiraan dibuat.. dan-dan tu jgk tokey tu kata , okay... you bole apply loan dgn MBSB.. hehe.. tapi mmg Allah mudahkan urusan kami, loan kami pun approved.. agaknya rezeki anak kedua yg aku kandung kot... thanks baby, sbb rezeki adik... kita bakal ada rumah baru..


Sept.2003 aku selamat melahirkan puteri ku Farah, farah ni pun sama mcm abang dia.. lahir 3 minggu awal dgn berat 2.3kg. Alahaii kecik je dia. August 2004 buat pertama kalinya aku membeli kereta baru dgn nama ku sendiri, dah tak guna nama en.shahar.. aku pun baru je dpt lesen time tu.. dan 1st time jgk aku langgar bontot kete org.. eheheh.. sebbaik xde pape..cuma kete cik atoz aku kemek sikit kat bonet depan tu. tp kalau org tak tau, org igtkan itu mmg design dia... ahahahaha...  cuak giler tau time subuh2 adam langgar bontot kete org... itu semua farah la punye keje, dia mengamuk..baling puting smbil melalak.. yg aku ni menunduk la nak amik puting dia... kan dah tersondol org dpn... Org depan tu tak pulak dia nak berhenti.. aku pun ikut jalan je la mcm takde pape.. ;)

Mac 2006, rumah baru kami pun dah ready.. apalagi pindah la kan...
Akhirnya niat utk memiliki rumah teres tercapai jua... jadilah.
Nanti anak-anak ummi, kalau korang dah bekerja & berjaya, beli la rumah yg besar erk? boleh la ummi & abah tumpang senang.. 

Bila anak-anak sudah mula membesar, abah teringin anak lagi... (cehhh guna nama abah..padahal ummi pun sama nak ada baby baru)ahahha

Setelah 6thn menunggu... akhirnya aku positive pregnant kali ke-3.. itupun satu hal jgk, ada ke patut test kit tu main-mainkan perasaan aku... dekat nak 10minit baru jalur ke2 muncul... ahahah... 


Sepanjang mengandungkan baby ke3, morning sickness aku mcm biasa je, mcm baby-baby dulu jgk.. tak teruk...cuma kali ni aku cepat sakit belakang.
kalau sakit nya Ya Allah...menyucuk-nyucuk...
Semasa awal tri-mester , aku demam diikuti dgn ruam gatal2 di muka & tangan, tp aku ni bukan reti nak terus jumpa doktor, sanggup minum air kelapa jer...nak kasi kurangkan ruam-ruam tu... tp mmg tak lama, 2 hari je ruam tu pun.
Masa ni En.Shahar dah tukar kerja.. kali ni dia bnyk travel outside klang valley.. selalulah aku & anak-anak kene tinggal.. Aku risau je, kalau-kalau buatnya aku nak terberanak tgh malam, sapa bole tolong kejarkan aku ke hospital? adeih... tensi memikirkannya.
Masa mengandung kali ni , aku byk kali stress ... sbb En.Shahar selalu takde kat rumah... kalau tak outstation, dia mengeteh dgn senior2 kat tempat keje dia..  aku bukan nak jadi queen control sgt,cuma time preg ni la aku perlukan dia...morale support lagi... tolong jd tukang urut blkg ni lagi...tolong amik air kat perigi.. erkkk? 
Sampai satu tahap, aku tak boleh tahan dgn sakit belakang ni, aku berdoa agar aku dipercepatkan bersalin mcm anak-anak yg lain... haaa ...hambek kau... Allah tu Maha Mendengar , pada masa kandungan aku berusia 36minggu... pkl 3 pagi aku tak boleh lelapkan mata.. sekejap-sekejap... perut ku memulas-mulas.. aku layankan aje.. aku cuba utk tidur.. 6.30pagi aku bangun nak solat.. tetiba aku terlihat stain kat seluar kecik.. oh... ini sama tanda-tanda masa aidil dulu... lalu aku kejutkan en.shahar... kami bersiap2..7.30 kami bertolak ke putrajaya.
Sepanjang perjalanan itu, mulut ni tak henti2 berzikir, aku sms kan pada semua kenalan & kengkawan agar mereka doakan yg terbaik utk ku.
Masya-Allah.. kalau nak diikutkan, bersalin kat Hosp yg takde booking2 ni mmg payah.. tp mujur sangatlah..semasa aku daftar, ada 2 bed kosong, 
So, nurse & doc buat la prosedur biasa, check VE. Masa tu dah buka 1.5cm
Doc suruh warded & tunggu sampai deliver kat Hosp.
memang aku sungguh bertuah melahirkan ketiga-tiga org ni.. nurse & doktor2 kat sana semua nya berbudi bahasa. Langsung aku takde stress, yg stress adalah bila kene check up dgn doctor lelaki.. dah la hensem...wakakakakak.
Lepas kene check ...makin bnyk plak darah keluar... aku ckp kat misi, kenapa saya bleeding? rupa-rupanya kesan dari check VE tadi, doktor telah mempercepatkan bukaan pintu rahim.. 
Dah lepas lunch hour, aku pun dah makan sedap.. tp tak jgk keluar.. 
Pkl 2.. aku dah start rasa sesuatu... aku ckp kat mak...sakit ni dah dtg kerap.. nak tekan button merah tu , tp tak jgk tertekan-tekan, sampai la nurse 2.30pm dtg buat round... barulah aku sampai hati nak bgtau... Tp nak tggu nurse dtg tu kemain lg seksa rasanya aku, doktor pun suruh aku pegi kat blk procedure.. ini tak lain tak bukan, nak pecahkan amnion la ni (air ketuban kata org awam)
masa dipecahkan ni la... baru kami semua tahu.. baby ku telah pun mengeluarkan meconium (tahi)... moderate ..masa ni rahim dah terbuka 5cm. aduii... doctor tak bole tunggu lagi, jika jantung baby semakin lemah, otomatik aku akan dibawa ke OT utk C-sect.
Ya Allah, masa ni tuhan je tahu..takut nya aku bile kata nak kene operate.
Nurse yg bawak aku turun ke Labor room, alahai lemah gemalai... aku ni dah 2 kali contraction kat dlm lif tu... 
sampai kat labor dia suruh bagun dari wilcha, tapi aku kata "sekejap yer, saya rasa mcm nak meneran..
So, sekali lagi aku cuba bangun.. aku still tak boleh..aku ckp kat nurse tu...
"saya rasa nak meneran lagi nih.."
terus bidan tu suruh naik atas katil... smpai kan nk tukar baju putih tu pun tak sempat, last-last nurse yg salinkan pakaian aku kat atas katil tu... dgn tak menyempat-nyempat... aku terus push... 2kali push... Bidan tu siap sebut Subhanallah.. bila tgk kepala baby semakin ketara,3.20pm lahir lah puteri ku yg ke-2 kedunia.. 10 min atas katil... dgn berat 1.88kg ...terkojut aku tauu! Bidan tu ckp... bahaya jgk org yg mudah bersalin ni, tak sempat nak prepare apa-apa... dah 2 kali en.shahar missed temankan ummi bersalin.
Takpe lah janji baby selamat.. tapi baby ku terus dikejarkan ke bilik lain utk dibuat stomach wash... & dimandikan.
sejam kemudian, doktor dah check luka-luka , barulah aku ditolak ke wad semula. Hilang semua rasa sakit sebelum ni bila tgk muka baby :D
Tapi paling sakit apabila drip air aku tak berfungsi dgn baik nya.
Sepatutnya dlm masa 6jam, ubat dlm drip tu kene habiskan , ubat tu utk mengecutkan rahim, sebbaik ada nurse yg perasan, bila dia betulkan drip air tu.. Ya Allah... sakitnya perut aku, spt kene pulas kekdahnya... kesan ubat tu buat aku mcm kene senggugut... aku mengadu kat en.shahar, tp apa dia boleh dia buat, cuma tenangkan aku jelah.
Baby ku belai, memandangkan berat dia below 2kg, aku tak putus2 cuba menyusukan dia.. mmg satu mlm aku tak tidur, nurse yg pergi blk mesti tgk singgah tgk aku buat apa... apalagi menyusu la. Aku tak reti menyusu sambil berbaring, kene la duduk, sakit2 blkg dibuatnya, tapi demi baby aku kene teruskan jgk.
kami cuma stay sehari semalam,memandangkan baby & ummi dah kencing & berak, kami boleh pulang, tapi sebelum balik, sampel darah aku diperlukan utk dibuat kajian, 'kenapa aku lahirkan baby tak cukup berat bdn' & 'boarderline prem' sekian.


Esok-esok jelah aku citer la mcm mana aku hampir-hampir kehilangan baby ku ini. 
Stay tuned!

















No comments:

Post a Comment