Thursday, April 21, 2011

Meh Nak Sambung Balik Citer

Walaupun dah discaj dari Hosp Serdang, yasmeen masih belum pulih sepenuhnya. Nafas masih lagi berbunyi.. batuknya tak berkurang,selsema, bunyi kahak masih ada...tapi dia still active macam baby lain jgk, menendang...menyepak sesuka hati... :)

Pantang kali ni semua aku kene buat sendiri, dari mandikan yasmeen, masak makanan sendiri.. bakar tungku sendiri, ikat tungku sendiri..bila dah namanya 'buat sendiri' alamatnya banyak la aku mengelat.. hihihi..
kang tgh hari mak aku pun call lah, check..samada aku bertungku atau tidak... sebab dia tahu, aku suke skip bertungku ni. Pendek katalah, pantang kali ni takde can nak ngade-ngade... kene berdikari sendiri.


Kalau en.shahar outstation, tinggallah kami 4 org beranak.. SIL aku plak, dia balik ikut lah..kalau dia ada kelas..lambat la baliknya.. 


Waktu dalam pantang aku tak duduk saje, aku gugel semua pasal pneumonia ni, aku kaitkan info yg aku dpt dalam internet dgn penyakit yasmeen. Pernah sekali tu aku terjumpa pasal Laryngomacia.. mulalah dalam kepala memikirkan yang bukan-bukan. aku cari apa itu Meconium , kesan-kesan dari meconium... waaa.. lagi la buat aku tambah-tambah sedih. Tapi aku selalu bisikkan pada yasmeen bahawa dia mesti kuat.. yasmeen mesti cepat sembuh, ummi nak jaga yasmeen, berikan ummi peluang membelai yasmeen.


Salbutamol adalah teman setia yasmeen.. ubat utk memecah kahak dan tools yg tak boleh hilang dalam kotak ubat yasmeen ialah Nasal Pump.


Pada umur 3 bln, yasmeen sudah boleh mengereng... happy tgk perkembangan dia, walaupun masih terdengar batuk sekali-sekala.


Sampaikan ummi dah masuk kerja..yasmeen masih batuk-batuk.. semua imuninasi yasmeen tak miss. Di Klinik KKJK, Yasmeen ditimbang, diukur lilit kepala & ketinggian mu diambil.. kemudian yasmeen dibawa ke bilik doktor utk dibuat assesment. Doktor tanya soalan biasa... dan semuanya nampak macam normal. Kita pun balik & ummi sambung kerja spt biasa.


Pada umur 3bln jgk Yasmeen pernah diserang batuk yang tak henti-henti.. 
Yasmeen nampak letih... ummi seakan-akan dpt merasakan betapa sakitnya dada & abdomen mu menahan batuk itu.. sedangkan kalau ummi batuk lebih dari seminggu pun ummi tak sanggup, apa lagi bagi bayi sekecil spt mu.. yang serba serbinya masih lemah & fragile.. Ummi urut-urut tgn & badan mu.. agar yasmeen selesa & dpt merasakan kasih sayang ummi mengalir dlm urutan itu.
sebab ummi pernah dgr, urutan dpt menenangkan & mengeratkan kasih sayang...Ummi harap dgn kasih sayang ummi, yasmeen boleh cepat sembuh..
bila lagi ummi nak gunakan teknik yg pernah diajar semasa ummi menjaga yasmeen di NICU dulu...betol tak?

Appointment dgn Dr.Mariya.. spt yg telah ditetapkan, Ummi,Abah & Yasmeen bertolak ke Putrajaya. Appointment kali ni adalah utk mengetahui result darah tempoh hari. Actually result darah tu tak complete, hanya ada beberapa test shj yg ada result. SLE screening nampaknya semua Negative. which means, OK la tu.. result yg lain-lain kene tggu beberapa bln lagi. Masa dlm consultation tu, Dr. Mariya tny pasal baby.. dia nampak yasmeen mcm tak active .. dia terus call Pediatrician , minta doktor examine yasmeen.

Aku pun follow jelah... nurse kat klinik gynea tolong kami ambilkan no.giliran.
Tak lama selepas itu... kami berjumpa dgn Dr. Yasmeen sekali lagi diberikan antiviral Tamilflu & Salbutamol.. Doktor pesan, kalau dia nampak sesak & susah bernafas dia suruh dtg terus ke Emergency Dept.


Seingat ummi kita pernah 2kali masuk ke Emergency Putrajaya apabila yasmeen diserang batuk tak henti-henti.


Bila yasmeen batuk, nothing much yg ummi boleh buat.. selalunya ummi akan tepuk blkg yasmeen spt yg Dr.Fadhilah ajarkan. Mudah-mudahan kahak yasmeen akan longkah bak kata org melaka... 


Sejak melahirkan yasmeen sehingga la beberapa bln, ummi jarang tidur lena, ummi akan bangun dan pastikan yasmeen bernafas... ummi takut sgt kalau-kalau kahak yasmeen menyempitkan paru-paru mu sayang.
Untuk memastikan yasmeen bernafas.. ummi ambik cermin mata ummi...ummi dekatkan dgn hidungmu... agar ummi dpt melihat wap air dari pernafasan mu sayang.. kalau besar wap air..maknanya hidung mu tak tersumbat.. tapi kalau kecil wap air di cermin mata ummi, maknanya hidung kau sempit..


Pernah satu malam , lebih kurang 10.30mlm.. ummi ummi terjaga & terus memandang wajah yasmeen, yasmeen nampak pucat.. bibir nampak lebam ,tak merah @ pink mcm selalu..sejak yasmeen lahir, kita tidur mesti pasang lampu.. Ya Allah time tu lah jgk abah takde.. dia ke Kemaman..kepah pula belum balik..ummi panik giler.. ummi tak tahu nak buat mcm mana... ummi terjerit-jerit minta aidil buka pintu grill & sliding.. dlm kepala otak ummi , ummi terpaksa tebalkan muka minta tolong jiran sebelah, Aidil nampak blur.. agaknya dia tak tahu nak buat apa, ummi dah start menangis.. tapi ummi try guna nasal pump.. utk clearkan blockage... mmg byk lendir ...tp itu tak cukup kuat .. ummi takde cara lain.. ummi sedut pakai mulut, ... 2, 3 kali ummi ulang.. barulah nampak yasmeen lega. Syukur ... yasmeen masih bersama ummi! Jangan tinggalkan ummi nak... :'((


Ngeri membayangkan... setiap kali menghantar yasmeen ke nursery, hati ummi selalu tak tenang... mcm mana lah keadaan yasmeen di sana.. Kalau Yasmeen 'nak pergi' pun biarlah di depan mata ummi... ummi redha.. tapi jgn tinggalkan ummi tanpa ummi melihat dirimu nak..


Setiap bulan 2kali mesti yasmeen kene attack dgn Bronchiolitis... atau adakah yasmeen mmg ada asma? Mengikut history ..sebelah En.Shahar mmg ada yang mengidap semput.


19/10/09 @ KKJK
Yasmeen dah pun masuk 3bln, indeks perkembangannya dicatat & disemak..
Yasmeen masih belum meniarap & kalau ditiarapkan..yasmeen jarang dpt bertahan lebih lama.. dia akan menjatuhkan kepalanya ke tilam...dia juga tak pandai turn-over semula... tapi aku beri dia masa, setiap bayi tak sama perkembangannya.. lg pun yasmeen prem baby. Mungkin dia akan lewat sebln dari baby yg full term. Masa ni aku mengadu pada Dr. mata yasmeen selalu bertahi... Dr. Seena buat surat utk kami refer ke Hosp.


Spt biasa, yasmeen kerap diserang batuk & selsema.. penyakit yg tak betul2 sembuh sejak lahir.. kalau minggu ni OK, minggu depan batuk & selsema akan dtg balik. kami ke klinik swasta yg biasa aku pergi semasa antenatal dulu. Doktor Fauziah is one of my fav. doc. Aku selesa dgn Dr.Fauziah.. sejak dari mengandungkan anak
Dr. Fauziah buat routine check up utk baby .. dia tny yasmeen dah pandai buat apa? dah meniarap ke? aku ckp yasmeen belum betul2 boleh meniarap sendiri dan lemah dalam mengawal kepala [mild head lag]. 
Oh..apa pula kali ini? Dr. Fauziah buat surat referal utk kami.. kami disuruh membawa yasmeen ke Pakar Kanak2 utk mengesan sebarang abnormaliti,
Secara awalnya Dr. Fauziah mendiagnosa bahawa Noor Yasmeen mengalami
"GROSS MOTOR DELAY".. mendengar perkataan itu sudah cukup memberi tekanan pada ku...


KELEWATAN MOTOR KASAR.. oh yasmeen, mengapa berat dugaan kau nak?
Bagaimana jika itu adalah benar..macam mana yasmeen bakal menempuh hari-hari mendatang?


Kami tidak berlengah, apa saje Dr. suruh buat kami buat... kami terus ke Hosp. Putrajaya semula..Tapi kami tidak dpt terus berjumpa pakar, kami diberi tarikh temujanji yang lain. Takpe la..kami tunggu.
Masa petermuan dgn Dr.Seena, aku ada adukan pasal mata yasmeen, kami tak pergi HTAR tapi kami pergi ke HPJ, sebab aku rasa better aku stick to one Hospital dulu. Senang kalau ada appointment apa-apa nnt.

Bulan ke-4, Tiada bnyk perubahan, ummi & abah sabar menanti berita & perkembangan baik dari Yasmeen. Batuk still on/off.. mcm-macam ummi try utk mengubati Yasmeen, org suruh campur susu yasmeen dgn Kulat Susu Harimau... ummi try.. tapi belum ada tanda-tanda yg positif.


Bulan Ke-5,  Yasmeen masih lg belum meniarap atau menyulur.. batuk masih on/off. Bertahan dgn Neb & ubat Salbutamol. Ummi masih menanti-nanti kalau-kalau yasmeen akan meniarap sendiri .. meniarap pun dah cukup bagus la utk ummi pada masa tu.. , Di Klinik KKJK, sekali lagi perkembangan yasmeen dinilai.. tapi yasmeen FAIL tang ....

2) Bolehkah bayi anda meniarap & menelentang?
Jawapannya TIDAK.


Terus nurse tetapkan appointment utk berjumpa Dr. pada Isnin 28/12/2009.


Pada 28/12/2009, kebiasaannya Dr. Seena yg punye Duty, tapi hari itu dia ada seminar, diganti pula dgn Doktor lain. So, check up biasa aje.. aku pun takde la nak ringankan mulut bertanya or bercerita itu ini... adoiii... kesiannya aku!


Jadi hari-hari masih berlalu spt biasa.. yasmeen dgn on/batuk selsema.. ummi kerja dgn tak senang hati.. dlm kepala dah dok pikir nak quit ... nak jaga yasmeen dgn sepenuh perhatian.


Itu belum lagi masa dia kene HFMD, berjangkit dari salah seorg baby kat nursery... seminggu aku terpaksa bercuti kerana yasmeen dikuarantin kan & Taska perlu melakukan pembersihan secara menyeluruh. Kesian sgt.. melepuh muka , kaki & tgn dia, mujur tak infek pada mulut dia, agaknya mau susut badan yasmeen.


Lepas satu-satu penyakit dtg menyinggah tubuh si kecil ini.. dah la weight dia monthly consistent naik 500gm jer.. cikit cangat!

19/1/2010
Pada usia 6bln, batuk selsema yasmeen as usual, ada masa-masa dia akan muncul..kebiasaan setiap subuh dlm 5pg aku make sure buatkan susu utk yasmeen,sehabis menyusu, batuk yasmeen semakin keras, aku bergegas mencari salbutamol & hidungnya aku pump supaya tak tersumbat.. agaknya dia allergic sejuk kah? sebab selalunya batuk & selema dia hyper waktu mcm ni.


Yasmeen terus-terusan batuk.. 
Ini tak boleh jadi.. En.Shahar pun dah terjaga dek terdgr yasmeen berkokol-kokol dgn batuknya.. aku pack susu alakadar & pampers yasmeen kedlm nursery bag.. aku capai tudung & en.shahar start enjin kereta, kejutkan anak-anak yg lain... semua masuk ke dlm kereta, kami menuju ke HTAR.


Dalam kereta, aku cemas sgt.. batuk yasmeen tak surut-surut, malah setiap kali tayar kereta melanggar zebra line.. time tu la yasmeen batuk menjadi-jadi dia seolah-olah mengikut getaran tayar.


En.shahar pecut kereta .. 15min shj kami sampai ke ED... aku ambil IC Yasmeen yg mmg telah ku pengang dari tadi, aku turun dari kereta terus ke counter Triage.. dgn nafas tercungap-cungap aku bgtau pada petugas, anak aku semput & batuk-batuk.. Petugas menggunakan steteskop utk mengesan pernafasan yasmeen, dia minta aku segera ke pintu emergency sebelah.


Aku pun berlalu... Oh pulak..pintu yg mana satu ni???!! aku dtg semula ke kaunter .. dia mengiringi aku ke pintu sliding 1. Terus petugas itu memekik 
"Patient SOB.." aku tak paham apa bende SOB tu.. Bergegas para MA yg ada disitu.. 

Yasmeen diletakkan di atas ventilator , oksigen terus dipasangkan ke hidungnya..yasmeen menagis semasa IV dibuat & darah diambil utk diuji.. Yasmeen jgk demam.

En.Shahar ntah kemana mencari parking... aku berdua dgn yasmeen..


Aku disoal bertalu-talu mengenai sejarah yasmeen, aku keluarkan buku kesihatan yasmeen...doktor membaca satu persatu.. 

Yasmeen dikerumuni 3 org MA..diorg berdiskas sesama dorang.. ehh..siap ada sorang MA tu cakap Yasmeen mcm ada DownSyndrome... ahh sudah..


Kemudian ,dari oksigen changed to Neb pula. Hah, time ni melalak la kawan tu. Masa ni abah dah muncul bersama-sama dgn aidil & farah. Kanak2 terpaksalah tunggu diluar. Abah tolong pegangkan mask Neb tu.


Tak lama kemudian, Doktor kata Yasmeen mesti stay dlm wad utk dipantau.
Mereka takut ada jangkitan kuman dlm paru-parunya lagi.


Pkl 7am , Yasmeen dimasukkan ke wad 6B. Ini lah first time yasmeen kene warded di HTAR... keadaan wad yg sangat sesak.. katil bersimpang siur.. 
Hari pertama yasmeen di wad 6B (19/1/2010)
Hari ke-2 Yasmeen ditahan
i
 Abah & ummi tak pergi kerja... ingatkan nak ambik Neb aje.. tup-tup kene tahan wad. Ummi pulak tak bawak banyak susu yasmeen dgn air flask pun takde.. Terpaksalah minta Kepah bawakkan susu, air, pampers & baju buat yasmeen.


Kali ni Yasmeen didiagnosa sbgai ACUTE BRONCHIOLITIS.
Dalam wad ni.. mcm-mcm jenis penyakit ada.. kesian tgk budak-budak kecik & baby kat sini.
.. setiap 4jam yasmeen akan diberikan Neb, Neb ni ibubapa kene berikan sendiri, nurse tidak dpt melayan semua patient, mereka bnyk tugas yg perlu dibereskan. Takpe ,kalau setakat bg Neb & ubat..ummi dah expert. Dulu masa Aidil & Farah.. ummi dah dapat "Master". Dlm wad yasmeen tak notty.. dia baik, time Neb dia baekkk punye rilex.. Di HTAR wad Pediatrik tidak disediakan katil utk ibu, so, kalau nak tidur ke, nak duduk ke, nak telentang ke.. kerusi tulah bahannya.. Yasmeen warded for 3days. So, 3hari 2mlm la ummi duduk kat "hotel". yasmeen tak notty.. dia baik, time Neb dia baekkk punye rilex.. Di HTAR wad Pediatrik tidak disediakan katil utk ibu, so, kalau nak tidur ke, nak duduk ke, nak telentang ke.. kerusi tulah bahannya.. 

Kat wad ni ramai Medic Student dari UM. Memandangkan Yasmeen pesakit baru...so dia dijadikan bahan sasaran utk kajian. Satu hari kene layan lebih kurang 5 org student. Sampai kan kakak katil sebelah aku sound student tu..
"Dik , baby tu baru nak rehat..."

Aku berterima kasih la, sbb kakak tu mcm tau-tau je bila aku mula rasa tidak selesa asyik kene interview. Bukan taknak bekerjasama, tapi baby ku tak sihat... mereka pegang dia, suruh dia meniarap, pegang cube, buat plak ujian tindakan refleks kat dia.. kakak tu yg tak sampai hati melihatkan keadaan yasmeen, maybe sbb anak dia pun ada asma jgk kot.


Hari ke-3 yasmeen dinilai oleh pakar kanak-kanak, kahak masih ada, tapi tidak serius.. Yasmeen dibenarkan pulang, kali ini yasmeen dibekalkan dgn Bricanyl Syrup. Sebelum pulang aku kene setelkan pembayaran & ubat kat floor bawah.. hadui.. turun tangga dari Tingkat 6, masih boleh diterima akal la.. masa nak naik, biasalah lif mmg sesak.. jadi aku malas nak tunggu lama.. aku nekad naik tangga sampai tingkat 6... hahah... sampai tingkat 4 ..huh... kaki rasa mcm nk cramp.. aku berhenti dulu, tarik nafas... dah rasa ok sikit, baru ku teruskan naik tangga ... hahahadoooii.. lenguh siot... sumpah lepas ni takde der aku nak naik tangga sampai level 6.

No comments:

Post a Comment