Wednesday, October 5, 2011

Speech Kali ke 3 (5-Oct-2011)

Alhamdulillah, sekali lagi ummi berjaya membawa Yasmeen menghadiri kelas speech di ENT. Hari ni weols berdua pakai baju kurung cotton... hurm, sungguh sopans & shomellll.. anak ummi ni tau!!

Hari ni perjalanan tak selancar mana, sebab ada sebiji kereta yang 'tak bergerak' masa traffic light dah hijau, hagaknya mamat tu tertido kot, maklumlah pepagi buta ni masih mamai.

Kali ni parked kat tempat aritu jugak... hehehe, sekarang ummi dah ada port baru dan ummi selesa parked kat situ, takde la lenguh panjat tangga or turun tangga lagi. Harap-harap tempat tu sentiasa menanti ummi & yasmeen :)

Sampai dikaunter jam dah menunjukkan 7.45am, hari ni nombor kita 0515, hurm nombor sekarang adalah 0501, maknanya ada lagi 14 orang.

Tengah-tengah menunggu nombor dipanggil, ada seorang auntie 0503, dia ni duduk atas wheelchair, masa nombor dia dipanggil, dia pun menuju seorang diri ke kaunter untuk ambik resit. Dalam hati ummi, tercari-cari di manakah ahli keluarga auntie ni? kesian dia, wheelchair dia tak boleh nak lepasi barisan kerusi & manusia di kaunter tu, nombor pulak dah banyak cali kena CALL.

Masalahnya, orang-orang yang duduk kat situ, sangat dekat dengan kaunter buat dek jer dengan dia, takde pun sorang simpati nak bantu bangun & serahkan kad dia. Bukan susah pun.


So, dengan rasa perikemanusiaan, ummi dukung yasmeen bawak ke auntie tu, ummi tegur dia , "auntie mari saya bantu..." dia pun serahkan kad pada petugas kaunter, & pada masa yang sama ummi tanya lagi , "auntie ada kad kebajikan?" , dia pun tercari-cari kad BIRU dia. Setelah puas godek-godek.... dia serahkan kad pada ummi, ummi pun serahkan pada petugas. Penting kad ni, tanpa kad ni, dah tentu-tentu auntie tu kene bayar RM5 untuk sekali daftar.

Setelah selesai urusan auntie ni, ummi tolak wheelchair dia keluar dari barisan kaunter tu. Ummi rasa pihak hospital kene tambah kerja sikit lah.
Abaikan baldi merah tu, fokus pada Meen je.


Mana-mana patient yang datang dengan wheelchair ni, kene ada satu kaunter yang mesra pelanggan, contohnya , meje kaunter yang rendah supaya senang patient tadi nak buat pendaftaran/pembayaran. Kaunter untuk patient WC ni mestilah kat tempat yang lapang supaya mudah mereka bergerak. Maklumlah sometimes ahli keluarga kene dropkan patient dulu, then kene pulak move on cari parking, cari parking plak amik masa yang lama tau.....
So, untuk jimatkan masa, patient tadi ambik nombor dulu lah...
Itu cadangan ummi jer, depends la pada management hospital untuk concern atau tak.


Okeh bab tu sudah beres, meh kite bab yasmeen pulakk... now, baru ummi faham, hari Rabu No clinic appointment , so tak dapek la ummi nak bawak yasmeen berjumpa dengan M/O...hampe!

Sesi hari ni Yasmeen sangat playful, respond tu ada, tapi sangatlah minimal.

Curi-curi pandang makcik cleaner tgh buat keje
Sekejap kene tukar permainan, sekejap ada ayam, kejap kang ada lembu, kejap lagi ada itik, beruang, bas, kereta, last but not least, ada bubble... yang itu memang dia syokkk... belum sempat cik shahira keluarkan batang peniup tu, dia dah buat aksi meniup dulu. 


Today words yang harus diperkenalkan pada Yasmeen ialah ; "ponn... bas, beg, bom, bird, buka, satu, dua, tiga, tiup...." 


Cik Shahira kata lagi, dia & Pn.Farah ada plan nak masukkan nama yasmeen dalam candidate untuk CI (Cochlear Implant) . Sebab umur Yasmeen sesuai sangat untuk prosedur ni. Haih... tapi ummi still tak nak menaruh harapan yang tinggi, ummi takut kecewa nanti.
Tapi akan sentiasa doakan Yasmeen boleh mendengar & bercakap macam orang lain.



Cik Shahira tanya, bunyi vokal "eeee..." yasmeen macam mana? So far ada improvement ke? Kalau ikutkan memang susah dia nak respond pada bunyi "eeee.." , maybe kata Cik Shahira, bunyi tu tak masuk dalam spektrum pendengaran dia, sebab tu dia tak bertindak-balas.


Habis kelas Speech, Yasmeen & ummi bergegas pulak ke Hearing Solutions untuk hantar H.A ni, dah masuk enam bulan yasmeen memakai H.A ni, so dah selayaknya kene hantar untuk diservis.

H.A yasmeen akan siap next week. So, satu minggu ni Yasmeen free dari Hearing Aid... muhahaha.. mesti seronok dia, tak payah berebut dengan ummi masa nak pakaikan alat tu.. :p


Sekarang Yasmeen dah berumur 2 tahun 2 bulan, so ada sepuluh bulan lagi nak capai umur 3 tahun... Harap-harap masa umur ni, Yasmeen sudah ada dana untuk buat implan. Amiin...




No comments:

Post a Comment