Thursday, October 13, 2011

Lawatan Ke Klinik Pediatrik HTAR

p/s: tak bulat ke muka dia masa ni? ke mata aku yg kero.. :p

OMG, pergi temujanji PAEDS ni lebih mencabar berbanding temujanji dengan klinik-klinik lain, maklumlah...kanak-kanak & babies memang ramai..

Lebih dari setengah jam jugak aku tunggu giliran Nombor, dah la kerusi menunggu sangat limited, jadinya terpaksalah berdiri sajok..dengan Yasmeen yang tak mahu diletakkan ke bawah, asik la nak berdukung, boleh patah pinggang aku yang ramping bak kerengga ni.

Sampaikan Aidil pun komplen letih kene berdiri lama.

"0530..kaunter 4"  terus aku capai Yasmeen bawak ke kaunter. Setelah penyerahan resit dibuat, aku & anak-anak bergegas ke klinik Pediatrik tu.
Sudah 15minit berlalu dari waktu sepatutnya. 

Kad diserahkan ke kaunter Pediatrik pula, kene tunggu lagi sehingga nama pulak dipanggil. Ini pun mengambil masa jugak.

Lepas nama dipanggil, kene tunggu lagi untuk timbang & ukur tinggi.
Main-main lagi ... yasmeen bebas berkejar ke sana ke mari.
Tapi disamping tu jugak dia paksa aku dukung dia bawak dia tengok mural dalam klinik tu... hadeih, penat berdiri amik nombor pun tak abis lagi...dah kene dera lagi... :)



okay nak jadikan cerita, masa timbang berat, aku pasti aku nampak tertera berat 9.7kg. Dalam kepala otak aku, dok menimbang-nimbang yang yasmeen tak lama lagi akan capai berat 10kilo.

Lepas timbang kene duduk lagi menunggu, ini tunggu untuk bertemu dengan doktor la pulak..

Bayangkan dari pukul 9.15am aku jejak kaki kat klinik Pediatrik, pukul 10.00am baru boleh jumpa doktor.

Doktor adalah berbeza-beza setiap kali visit ni. Kali ni still doktor India lelaki.
Mula-mula masuk je dia terus inform pasal 'weight' yasmeen , dimana ianya tidak mencapai piawaian yang sepatutnya mengikut umur yasmeen.


Dekat buku rekod tu tertulis 
Berat : 9.3kg
Tinggi : 83cm


ehhh... bukan ke sepatutnya 9.7kg, apa dorang tolak 400gm ker setiap kali timbang, sebab yasmeen tak buka pampers & baju? 
Okay bab tu aku tak mau argue dulu, biarkan.. aku nak dengar dari Dietitian pulak bila appointment nanti.

Gross motor delay yasmeen alhamdulillah sudah dikategorikan SUDAH DISCHARGED. Now focus on Delay Speech & Weight ... haihh.. habislah, makin banyak NPL aku weih!!

Lepas jer keluar dari Pediatrik, terus berjalan laju-laju ke tingkat 1 untuk hantar form ke Dietitian nak set appointment la kekdahnya.


1st time masuk klinik perubatan kat sini, pergh..umat punye la ramai... sebbaik aku tak perlu tunggu, terus je masuk cari pintu ke 3 dari kanan...taraaa... terus jumpa cik kat kaunter tu.


So, next appointment adalah pada 2/11/2011 10:00am! Saje je amik time selepas Speech Therapy Yasmeen.


Balik kerja aku terus cari Buku Rekod Kesihatan Yasmeen masa baby aritu, aku tick kan pada graf berat & tinggi , hurrmmm... kalau ikutkan, Yasmeen dalam range kaler putih,bukan kuning or merah, which mean yang dia masih terkawal. hadoiii... nanti masa pergi ke dietitian akan ku bawak buku ni sebagai rujukan & jugak untuk membuat pencerahan mengenai berat badan yasmeen.
 

No comments:

Post a Comment